معرفی یک کتاب:



نام كتاب: طراحان چگونه مي انديشند
مؤلف: برايان لاوسون
مترجم: دكتر حميد نديمي
ناشر: مركز چاپ و انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي
تاريخ انتشار: پاييز 1384 چاپ سوم
كتاب "طراحان چگونه مي انديشند" با عنوان فرعي "ابهام زدايي از فرايند طراحي" حاصل نظر به "انديشه طراحانه" با ديدي همه جانبه است و تخصص دوگانه مؤلف در دو عرصه طراحي و روانشناسي، وي را در نزديك شدن به چنين نگاهي ياري رسانده است.

مؤلف كيست؟

پروفسور برايان لاوسون در مدرسه معماري آكسفورد درس خوانده و تحصيلات خود را با دوره اي در دپارتمان روان شناسي كاربردي، دانشگاه آستون در برمينگام پي گرفته و مدرك كارشناسي ارشد و دكتراي خود را نيز از همين دانشگاه دريافت كرده است. وي اكنون رئيس گروه مطالعات معماري دانشگاه شفيلد انگلستان است.

كتاب در پي چيست؟

لاوسون بيش از 100 اثر منتشر كرده و از آن ميان كتاب "طراحان چگونه مي انديشند" كه از جامع ترين كتب منتشر شده در نوع خود است، از زمان انتشار جزء منابع درسي بسياري از دروس طراحي، چه در رشته معماري و چه در ساير رشته هاي طراحي بوده است.
وي در كتاب ديگر خود با عنوان "طراحي در ذهن" فرايند طراحي را در خلال بررسي كارهاي تعدادي از معماران صاحب نام جستجو مي كند.

ترجمه كتاب به چه هدفي صورت گرفته است؟

در كشور ما از يك سو رويكرد جدي به موضوع روانشناسي و فرايند طراحي، سابقه چنداني ندارد و از سوي ديگر، رسميت يافتن موضوع فوق در عناوين دروس رشته معماري از برنامه آموزشي دوره دكتراي معماري و پس از آن، برنامه آموزشي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته معماري پيش تر نرفته است.
اقبال روزافزون مجامع معماري كشور، بويژه در مدارس معماري، پاسخ شايسته اي مي طلبد و آن معرفي منابع مكتوب مرجع به خوانندگان فارسي زبان است.

در اين كتاب چه مي خوانيم؟

بخش اول: طراحي چيست؟ / نقش دگرگون شونده طراح، نقشه هاي مسير فرايند طراحي
بخش دوم: / مسئله ها و راه حل ها / اجراي مسئله طراحي، اندازه گيري در طراحي الگويي از مسئله هاي طراحي، راه حل ها و فرايند طراحي
بخش سه: انديشه طراحان / انواع و شيوه هاي انديشيدن، تفكر خلاق اصول راهنما، راهبردهاي طراحي، فوت و فن هاي طراحي، دام هاي طراحي، طراحي با نقشه ها، طراحي با ديگران، طراحي با رايانه ها

هیچ نظری موجود نیست:

جستجو در این وبلاگ