حس مکان در فضاهای شهری(با مطالعات روستایی)

حس مکان یا روح مکان،ادراک روحی و روانی فرد از محیط است که به صورت آگاهانه
یاناآگاهانه در فرد بوجود می آید.این حس باعث شخصیت دادن به آن فضا شده و در نتیجه
آرامش را برای افراد مورد نظر به ارمغان می آورد.
حس مکان در فضاهای شهری راباید در روستایی که قبلاً درآنجاواقع بوده جست و جو کرد که امروزه به دلیل افزایش جمعیت آن و برآورده ساختن برخی نیازهای ساکنان،از روستا به شهر مبدل گشته است.برای تبدیل هر روستا به شهر وجود متخصصین امر از جمله
شهرسازان،معماران،روانشناسان،جامعه شناسان،جغرافیدان ها و...کاملاً ضروری است تا آنها باتحقیقاتی گسترده و جامع در مدت زمان کافی بتوانندعلاوه بر در نظر گرفتن بافت،کاربری ها،اقلیم و زیر ساخت ها مولفه های زیر را از روستا استخراج و بر آن تسلط یابند:

-آشنایی با تاریخ،گذشته و اساطیر آنها.
-دلایل شکل گیری روستا،آداب و رسوم و فرهنگ مردم آنجا.
-آشنایی با علائم،نقوش،رنگ ها و عناصری که در مکان های مختلف از آن ها استفاده می کنند که یادآور حسی خوشایند برایشان می باشد.
-آشنایی با نیاز های روانی مردم آنجا با توجه به قومیتشان.
-شیوه معماری و ساخت و ساز آن ها.
-بررسی روابط موجود در فضا ها و دسترسی ها.
-بررسی محلات،مرکزآن ها،فضاهای جمعی و دلایل همنشینی واحدهای مسکونی.

با جمع آوری این اطلاعات است که می توان روستا را به شکل صحیح به یک شهر با هویت،زیبا وسازگار با روحیات مردم آن تبدیل کرد که ساکنین آن به راحتی بتوانند با زمینه معنایی مکان ها و محیط اطرافشان ارتباط برقرار کرده،به آن احساس تعلق پیدا کنند و روح یا حس مکان مورد نظر نهایت تاثیرات مناسب راداشته باشد.


معمار و روانشناس

پر وفسور برایان لاوسون پس از تحصیل در رشته معماری در دانشگاه آکسفورد،دوره
روانشناسی کاربردی رانیز در دانشکده آستون بیرمینگام سپری کرد و مدارج کارشناسی ارشد و دکتری را در این زمینه کسب نمود.
او یک معمار برجسته است و دارای تجارب منحصر به فردی در زمینه طراحی ساختمان ها وتاُسیسات سالم به لحاظ رعات اصول سلامت روانی است.برخی از مسئولیت ها و فعالیت های ایشان به شرح زیر است:
1.رئیس کمیته ارزیابی پژوهش هایHEFC(درزمینه های ساختن وآبادانی فضاها)
2.رئیس دانشکده مطالعات معماری دانشگاه شفیلد
3.رئیس گروه پژوهشی چشم انداز در دانشگاه شفیلد
4.پروفسور صاحب نظر در دانشگاه بین المللی سنگاپور و دانشگاه تکنولوژی مالزی
و...


از جمله تاُلیفات چاپ شده ایشان :طراحان چگونه می اندیشند،طراحی ذهنی،آنچه طراحان باید بدانندو...که ماهیت و فرایند طراحی را مورد بحث قرار می دهند.مباحث جالب جدید گنجانده شده در این تاُلیفات شامل:طبیعت،چگونگی کسب مهارت وتخصص در طراحی و نیز انتقال شایسته دانش،مهارت و تجربیات به سایر افراد در زمینه های طراحی و معماری است.



وی بنیانگذار منطق زبان فضا است که ارتباط بین معماری فضای اطراف با رفتار شناسی انسان و کسب تجربه افراد و ادراک آن ها از محیط را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. او همچنین بنیانگذار مباحثی چون:ارتباط بین زبان،معماری و رفتار شناسی انسان و کسب تجربه از فضای اطراف می باشد. تازه های جالب در این زمینه شامل:ارزش گذاری و تاُثیر طراحی بر کیفیت زندگی انسان می باشد.

پرو فسور برایان لاوسون توجه و تاُکید ویژه ای بر سلامت و بهداشت روانی ناشی ازمحیط دارد،لذا یکی از اشتغالات او در قسمت طراحی ایمن سازی و سالم سازی محیط ساختمان ها و هدایت امور پژوهشی در زمینه ابزار طراحی و معماری است.

اعلام موضوع نهایی ضیافت نهم

مهلت اعلام نظر در زمینه موضوعات اعلام شده به پایان رسید و موضوع شماره 2(حس مکان در فضاهای شهری )
با14 رای به عنوان موضوع نهایی این ضیافت برگزیده شدومهلت نگارش مطالب(بنا به درخواست برخی شرکت کنندگان) از سوی آقای محمدرضا منعام
تا10 دی ماه تمدید شد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبلاگ (سکونتگاهی برای همه)مراجعه کنید.

جستجو در این وبلاگ